Sider

tirsdag 21. oktober 2014

På fotballkamp i Firenze


Søndag morgen i slutten av oktober, og byens lilla yndlinger skal spille hjemmekamp i dag. Uvanlig med kamp klokken 1230, Lazio Roma er motstander og jeg har klart å få tak i en billett til 40 euro. Allerede på lokaltoget inn til sentrum skjønner jeg at dette er stort, toget er fullt av folk kledd i lilla.



Går fra togstasjonen Stazione Santa Maria Novella gjennom sentrum til stadion Artemio Franchi, som ligger på andre siden av byen. Gatene blir stadig mer lilla, og etter en rask frokost med espresso og panini er det klart for innkjøp av fotballskjerf. Ikke så ofte jeg går med lilla og hvitt skjerf …



For en stadion! Vi er 40 000 fotballgærne patrioter, mer eller mindre. En gigantisk arena uten tak, og i dag er 25 grader og knall blått. Lazio kan bare komme, vi skal mose dem i stykker! Det rare er at alt går fredelig for seg, smilende fotballfans, og VELDIG mange familier!




Når kampen er over, er det ikke så viktig at Lazio vant. Fiorentina var best, de greide bare ikke å skåre, og hadde dommeren mot seg. Sånn tenker en ekte fan. Og jeg tenker at jeg allerede har tatt byens fotballag til mitt hjerte. Så fargerikt, så morsomt, så italiensk, og så intenst levende at jeg bare tilbake til Stadio Artemio Franchi.

Ingen kommentarer: